sjuk Pony...

ja, igår när jag tog in Pony från hagen var han halt. 
Han hade stått och små gnäggat utan anledning, så jag gick ut för att titta
vad som var fel och jag skulle endå ut och rida. Såg att han stod och vilade på sitt framben,
regerade på det eftersom att han aldrig gör det, endast bakbena han gör det.

gick in i stallet och fixade lite, ropade på Pony som kom gående upp till grinde, såg
att han "snubblade" till lite , men annars såg det ut som vanligt, Så fort han stannade vid grinden
började han vila på frambenet igen.. 

Så gick ut med han från hagen och gjorde en halv volt så jag skulle kunna se hur han gick åt andra hållet och då.
Började han att halta super mycket!

Tro hjärtat slutade slå på mig.. Tog in han i stallet och ringde syrran, var helt säker på att det var nån led eller nått..
var tjock och varm, ville inte stödja på benet. Så satt och kylde ner det med vatten slangen och lindade sedan benet och lät han stå inne.

Så imorse var inte läget förbättrad, visst han la mer tyngd på benet men så fort han skulle gå var han jätte halt.
Så vi ringde till kliniken och vid 11 tiden kom det ut två vetrinärer och kollade på honom.

Visade tydligt hälta i vissa steg. Så dom började böja och kläma men Pony regaerade inte på nått. visade sig tillslut att det var i hoven han regerade. Så vi drog loss skon och gröpte ur, hittade ingen böld. Men det började blöda så de inte kunde forsätta. Så antagligen har han en hovböld eller så har han fått en smäll mot hoven. Så just nu ringer jag och försöker få tag i hovslagern som måste komma ut imorgon eller på torsdag. Tills dess blir det boxvila och plast påse :)


 igår kväll..


och idag, o  ja, det är blod och inte vatten på gången ;P


Kommentarer
Postat av: MOA NYMAN- pleasureryttare

Stackars lilpony.. mamma elin får shoppa åt han när vi åker till uppsala ;)

2011-04-20 @ 16:00:50
URL: http://nymanshowhorses.blogg.se/
Postat av: Carro

Å nej! Hoppas det inte blivit en spricka i hovbenet bara :( Det är tydligen väldigt lätt att de får det om de slår emot en sten med hoven bara :(

Håller tummarna!!

2011-04-20 @ 19:18:34
URL: http://sartorius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0