Bett

Vad använder ni för bett till era hästar ?
Finns så mycket åsikter om bett bland oss häst folk, så skulle
vara roligt och se vad ni använde och tycker och tänker om annat.
Använder ni alltid samma bett eller ni kanske rent utav inte använder bett?

Själv rider jag Pony på lite olika bett.
För det mesta så varierar jag mellan ett smalt två delat
och en smalt tre delat bett. Jag tycker inte alls om
tjocka klumpiga bett, vill att dom ska vara lätta och smala.

Rider han även på stångbettet i mellan åt, men som sagt
man tar inte speciellt mycket i det, i princip inget.
Mitt stång bett har en liten port och är inte rörligt.
Har provat hur många som helst tills jag hittade ett som passade
bäst till Pony. Och han trivs med det bettet.


Kan även rida utan bett på honom, han är väldigt mycket riden
på att lyssna på mitt säte så det är ine problem med att rida
han i grimma ex.

Så berätta , vad tycker du och vad använder du ?


Kommentarer
Postat av: Erika

Tredelat med fasta bettringar. :)

Tycker de är de mildaste bettet för hästen.

Och jag kör på så milt jag bara kan åt min unghäst.



Behöver man inte skarpa bett, ska man inte ha de.

O måste man ha de för att hästen är så stark så man inte klarar av hästen välj ett bra och rid med förnuft och mjuka händer.

Och ryck inte hästen i munnen.

Var erfaren.



sv:

Jo de är ju ett program för barn.

Men då behöver dom å andra sidan tänka på vilka signlar dom ger ut.



Tobbe rider utan hjälm ? :S

Smart skaft, eh nae.



Tänk om små barn med gör de då bara för att Tobbe vissa sig göra de ?



hm... :/

Aja, spännande o se vad kvälls avsnitt ger.

2011-03-06 @ 10:12:35
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Camilla

Rider bara i repgrimma, kan räkna på fingrarna hur många gånger jag ridit med bett på Dacke, inte många alltså. :)

Utbildar med repgrimma först, och när man kommer till att jobba med samling och sånt använder man bett.



Kör dock med bett (och repgrimma som nödstopp numera) och det fungerar okej, kan bli tjurig och gå emot. Men då har jag ju repgrimman och den stannar han alltid för.

Kör nu mest med ett smalt tredelat med lösa ringar, men körde med ett smalt oledat bett innan men han fungerar bättre med tredelat just nu verkar det som.

Han har väldigt lute plats i munnen, stora hingstbetar, så måste ha väldigt smala bett.

2011-03-06 @ 20:35:04
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0